سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه «پنج داستان» که «قصه‌های شنیدنی از بچه‌های خوب» هم نام گرفته، روایت خاطراتی از سجایای اخلاقی، اجتماعی و دینی دوران کودکی و نوجوانی شهدای دفاع مقدس را در قالب داستان‌های کوتاه به قلم محسن بغلانی در بر دارد که تاکنون دو جلد از آن منتشر شده است. جلد‌های سوم و چهارم مجموعه «قصه‌های شنیدنی از بچه‌های خوب» به زودی و جلد پنجم آن تا هفته دفاع مقدس منتشر می‌شوند.‌اکنون جلد دوم این مجموعه با عنوان «عارف نوجوان» به بازار کتاب آمده است. محسن بغلانی، نویسنده این آثار گفت: در قالب داستان‌هایی از زندگی شهیدان به نوجوانان یاد داده‌ایم با درک درست از اوضاع می‌توانیم زندگی را برای همدیگر آسان‌‌تر کنیم._




این مجموعه‌ شامل 10 جلد است که هر جلد آن پنج داستان کوتاه دارد. جلد‌های اول و دوم با عناوین «قلک شکسته» و «عارف نوجوان» چاپ شده‌اند. 

مجموعه پنج داستانِ «عارف نوجوان» داستان‌های کوتاهی با نام‌های کدام نان، هادی، عارف نوجوان، نماز عشق و به خاطر بابام دارد که این داستان‌ها با تصویرگری امیر نساجی همراه شده‌اند.  

نخستین داستان کوتاه آن بر اساس خاطره‌ای از فداکاری شهید منصور ستاری در کودکی است. شهید ستاری یکی از فرماندهان نیروی هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس بود. همچنین خاطره‌ای از نوجوانی شهید ابراهیم هادی درباره هدایت هم‌کلاسی‌های خطاکار و غیرمذهبی‌اش در داستان کوتاه «هادی» آمده است. 

داستان کوتاه عارف نوجوان بر اساس خاطر‌ه‌ای از عبادت‌های خالصانه و فراوان شهید کاظم نوراللهیان است که در نوجوانی در جبهه‌های نبرد دفاع مقدس حضور داشته است. داستان «نماز عشق» هم بر اساس خاطره‌ای از دینداری و دلاوری شهید مهدی کازرونی در دبیرستان نظام دوره شاه نوشته شده است. 

این کتاب با داستانی از تلاش و کوشش شهید کیومرث بیک‌زاده برای تامین معاش خانواده‌ در دوران بیماری پدرش با عنوان «به خاطر بابام» به پایان می‌رسد. 

محسن بغلانی، نویسنده «قصه‌های شنیدنی از بچه‌های خوب» در گفت‌وگو با ایبنا، درباره ملاک انتخاب خاطرات شهدا برای نوشتن داستان بر اساس آن‌ها گفت: انتخاب ما از خصایص اخلاقی،‌ اجتماعی و دینیِ کودکی و نوجوانی شهدا مثل کمک به هم‌نوع، احترام به والدین و عبادت‌های فردی بود. 

وی با بیان این‌که در قالب داستان به مسایلی که جامعه ما در برابر آن‌ها آسیب پذیر شده پرداخته‌ است، افزود: به عنوان مثال کمکی که نوجوان 12 ساله می‌تواند به پدرش برای تامین ضروریات زندگی کند یا ترجیح دادن هم‌کلاسی که به خاطر فقر شدید خانوادگی قادر به تامین نیازهایش نیست و نوجوان با درک موقعیت دوستش لباس عید خود را به او هدیه می‌کند، خاطراتی از شهیدان کیومرث بیک‌زاده و حاج حسن بهمنی در جلدهای اول و دوم این مجموعه‌اند. 

نویسنده مجموعه «قصه‌های شنیدنی از بچه‌های خوب» هدف خود را از تدوین این مجموعه انتقال سجایای اخلاقی شهید به نوجوانان امروز عنوان کرد و گفت: در قالب داستان به نوجوانان یاد داده‌ایم زمانی که جامعه مثل امروز دچار مشکلات اقتصادی است با درک درست از شرایط می‌توانیم زندگی را برای همدیگر آسان‌‌تر کنیم. 

بغلانی با اشاره به این‌که شهدا یک شبه به مقام والای شهادت نرسیدند بلکه از خردسالی زمینه‌هایی داشتند اظهار کرد: به عنوان مثال شهید محمود کاوه که یکی از رزمندگان منطقه غرب کشور در دفاع مقدس و پایه‌گذار تیپ ویژه شهدا بود که بعدها به لشکر ویژه شهدا تبدیل شد، به گفته خواهرش در نوجوانی هم به حق الناس و حلال و حرام و امر به معروف و نهی از منکر معتقد و عامل بوده است. 

وی با اشاره به این‌که سعی کرده از کودکی و نوجوانی هر شهید خاطره‌ای بیاورد، گفت: خاطرات تعدادی از شهیدان را انتخاب کردم که در وضعیت خاصی زندگی می‌کردند، مثل شهید منصور ستاری که در روستا زندگی می‌کرد و پدرش را در کودکی از دست داده بود. 

این نویسنده افزود: اگر چه از خاطرات فرماندهان شهید مثل شهید ستاری، شهید همت و شهید کاوه استفاده کرده‌ام، اما سعی کردم از خاطرات نیروهای رزمنده بدون سمت، شهرستانی و آنانی که در نوجوانی در جبهه‌های نبرد دفاع مقدس حضور داشته‌اند هم استفاده کنم. 

وی درباره منابع خاطرات شهدا که در این مجموعه از آن‌ها استفاده شده است گفت: از چندین عنوان کتاب استفاده کردم اما عمده آن‌ها مجموعه 36 جلدی «پا به پای شهدا» بود که توسط انتشارات موسسه فرهنگی قدر ولایت منتشر شده و من به عنوان محقق در تولید آن مجموعه همکاری داشتم. همچنین مجموعه 24 جلدی دیگری در تکمیل این مجموعه به چاپ رسید که من خاطرات کودکی و نوجوانی را برای آن گلچین و به قصه‌های کودک و نوجوان تبدیل کردم. 

بغلانی افزود: برخی از خاطرات را هم از کتاب‌های دیگر جنگ انتخاب کرده‌ام. مانند خاطره‌ای از شهید علی حسینی که خواهرش زهرا حسینی در کتاب «دا» آورده است. 

به گفته وی جلد‌های سوم و چهارم مجموعه «قصه‌های شنیدنی از بچه‌های خوب» به زودی و جلد پنجم آن تا هفته دفاع مقدس منتشر می‌شوند. 

‌اکنون جلد دوم این مجموعه با عنوان «عارف نوجوان» برای گروه‌های سنی ب و ج در قطع رقعی کوچک و 40 صفحه مصور با شمارگان 3 هزار نسخه و بهای 20 هزار ریال توسط انتشارات موسسه فرهنگی قدر ولایت منتشر شده است.